Baza wiedzy
Dlaczego multisensoryka działa?
Nauka przez zmysły w praktyce szkolnej

Multisensoryka to metoda angażująca jednocześnie wiele zmysłów w procesie nauki i poznawania świata. Przybiera formę ukierunkowanej zabawy, która wspiera rozwój mózgu i integrację sensoryczną. Zajęcia dostarczają różnorodnych bodźców, stymulując wszystkie zmysły: wzrok, dotyk, węch, słuch, smak, a także czucie głębokie i równowagę.
Multisensoryka – co to jest?
Multisensoryka to podejście, które angażuje jednocześnie różne zmysły – wzrok, słuch, dotyk, smak, węch, a także zmysł równowagi i propriocepcji (czucie głębokie). Celem multisensoryki jest wzmacnianie procesu nauki i rozwoju poprzez dostarczanie bodźców, które stymulują różne obszary mózgu. Dzięki temu dzieci oraz osoby dorosłe mogą lepiej przyswajać nowe informacje, rozwijać zdolności sensoryczne i poprawiać zdolność integracji bodźców.
W praktyce multisensoryka może przybierać formę zabaw, ćwiczeń czy aktywności, które angażują wiele zmysłów jednocześnie, np. poprzez dotykanie różnych tekstur, słuchanie różnych dźwięków, oglądanie kolorowych obrazów, a także rozpoznawanie zapachów i smaków. Wykorzystanie multisensorycznych metod w edukacji, zwłaszcza u dzieci, ma na celu wspieranie ich wszechstronnego rozwoju oraz poprawę zdolności koncentracji i uczenia się.
Multisensoryczny rozwój dziecka
Zajęcia multisensoryczne mają charakter:
- Rozwojowy – wszechstronnie wspierają rozwój dziecka.
- Profilaktyczny – zapobiegają powstawaniu deficytów sensorycznych, wynikających z deprywacji sensorycznej (braku wystarczającej liczby różnorodnych bodźców niezbędnych do prawidłowego rozwoju).
- Przesiewowy – prowadzący może wstępnie określić sensoryczny profil dziecka, rozpoznając, czy maluch poszukuje lub unika określonych bodźców sensorycznych. Jest to pierwszy krok w diagnozowaniu zaburzeń integracji sensorycznej.
- Edukacyjny – rodzice i opiekunowie uczą się, jak prawidłowo stymulować zmysły dziecka poprzez proste zabawy i aktywności.
- Zabawowy – zajęcia prowadzone są w formie zabawy.
- Skupiony na procesie – priorytetem zajęć jest sama zabawa i doświadczanie, a nie wykonanie konkretnego zadania, np. pracy plastycznej.
Multisensoryka dla dzieci – jak wyglądają zajęcia?
Zajęcia multisensoryczne dla dzieci są zazwyczaj bardzo urozmaicone i przynoszą uczestnikom wiele radości oraz korzyści.
Zajęcia obejmują:
- zajęcia muzyczne i śpiewanie piosenek, a także radosne zabawy ruchowo-muzyczne oparte na różnych metodach umuzykalniania dzieci,
- zabawy z ciekawymi rekwizytami, takimi jak pompony, piórka, chusta animacyjna, sensoryczne pudełka, zapachowe woreczki, tunel i inne,
- wspólne zabawy z materiałami sensorycznymi dostosowanymi do wieku i możliwości grupy,
- aktywności ruchowe wspierające rozwój motoryki,
- przestrzeń dla rodziców i opiekunów do dzielenia się doświadczeniami oraz uzyskiwania wsparcia,
- inspirację dla rodziców, w jaki sposób bawić się z dziećmi w domu, aby dbać o ich rozwój i wzmacniać więzi,
- aktywności, które umożliwiają maluchom odkrywanie świata i wzmacnianie więzi z opiekunem.
Multisensoryka – zabawy i gry
Zabawy sensoryczne nie muszą być wykonywane tylko w gabinetach integracji sensorycznej lub specjalnie do tego przygotowanych salach, ale także w domu lub w szkole. Jakie zabawy multisensoryczne warto wypróbować?
- Zabawa w „dotykową skrzynkę”
Dzieci wkładają ręce do pudełka, w którym znajdują się różne materiały (np. piasek, wata, kamyczki). Ich zadaniem jest odgadnięcie, co znajduje się w środku, używając tylko dotyku.
- Malowanie palcami
Dzieci używają palców do malowania na papierze. Mogą eksperymentować z różnymi farbami i fakturami, rozwijając zarówno zmysł dotyku, jak i wzroku.
- Bajki dźwiękowe
Dzieci słuchają opowieści, do której dołączane są różne dźwięki (np. odgłosy natury, zwierząt). Dzięki tym bodźcom rozwija się ich wyobraźnia, słuch i zdolności koncentracji.
- Tęczowy tunel
Dzieci wchodzą do kolorowego tunelu, który może mieć różne faktury na ścianach. Oprócz zabawy ruchem, angażują wszystkie zmysły: dotyk, wzrok i słuch.
- Poszukiwanie skarbów
W piasku lub mące dzieci szukają ukrytych przedmiotów (np. muszli, nasion). Zmysł dotyku jest tu połączony z elementem zabawy edukacyjnej i poznawania przedmiotów. Dodatkowo można dzieciom zakryć oczy, aby odgadywały, co mogły znaleźć.
- Zabawy dźwiękowe z instrumentami
Dzieci grają na prostych instrumentach jak bębenki, tamburyna czy trójkąty. W tej zabawie rozwijają słuch, koordynację ruchową oraz wrażliwość na dźwięki. Można ją wykonać podczas lekcji muzyki.
- Tylko zapachy!
Dzieci wąchają różne zapachy (np. przyprawy, owoce, kwiaty) i próbują je rozpoznać. Ta zabawa angażuje węch i pamięć zapachową.
- Masaż sensoryczny z piłkami
Dzieci bawią się piłkami sensorycznymi, które mają różne tekstury. Używają ich do masowania ciała lub innych przedmiotów. Zabawa rozwija zmysł dotyku, propriocepcji i równowagi.
- Zabawy smakowe
Dzieci próbują różnych smaków (słodkie, kwaśne, gorzkie, słone) na małych kawałkach owoców lub warzyw. Zmysł smaku łączy się z zabawą edukacyjną.
- Zabawa w sensoryczny spacer
Dzieci biorą udział w spacerze, podczas którego muszą zidentyfikować różne zapachy, dźwięki i tekstury, np. dotykając liści, nasłuchując śpiewu ptaków lub czując zmieniającą się temperaturę powietrza.
Każda z tych zabaw rozwija inne zmysły, ale jednocześnie angażuje ich więcej, co sprzyja lepszej integracji sensorycznej i wspiera rozwój dziecka.
Multisensoryka w szkole
Multisensoryczne nauczanie ma szczególne znaczenie w edukacji dzieci, szczególnie tych z trudnościami w nauce, jak dzieci z dysleksją, ADHD czy zaburzeniami sensorycznymi. Podejście to pozwala na lepszą integrację sensoryczną, co jest kluczowe w procesie edukacji, ponieważ uczniowie o różnych potrzebach i umiejętnościach mogą korzystać z różnorodnych metod nauki dostosowanych do ich indywidualnych preferencji sensorycznych. Dzięki zaangażowaniu wielu zmysłów uczniowie mogą lepiej zapamiętywać informacje, tworzyć trwalsze połączenia neuronowe w mózgu i rozwijać swoje zdolności poznawcze.
W praktyce multisensoryczne podejście w szkole może obejmować różnorodne techniki i narzędzia. Nauczyciele mogą wykorzystywać materiały:
- dotykowe, takie jak różne tekstury (np. piasek, materiały o różnej gładkości),
- dźwięki (np. muzyka, odgłosy natury),
- zapachy (np. zapachy roślin, przypraw),
- bodźce wzrokowe (np. kolorowe ilustracje, filmy edukacyjne).
Zastosowanie multisensoryki na różnych przedmiotach
Zajęcia multisensoryczne mogą przybierać formę zabaw edukacyjnych, gier, eksperymentów, prac plastycznych i aktywności ruchowych. Dzieci uczące się liczenia mogą korzystać z kolorowych klocków, które angażują zmysł dotyku, wzroku i równocześnie rozwijają umiejętności matematyczne. Z kolei w nauce czytania i pisania nauczyciele mogą stosować specjalne płyty dotykowe z literami, na których uczniowie piszą palcem, co angażuje zarówno zmysł dotyku, jak i wzroku. W ten sposób proces nauki staje się bardziej dynamiczny, interaktywny i angażujący.
Multisensoryka jest także stosowana w nauce przedmiotów, takich jak geografia, biologia czy chemia, gdzie uczniowie mogą dotykać, wąchać i nawet smakować różne substancje, aby lepiej zrozumieć zagadnienia. W nauce o roślinach dzieci mogą sadzić rośliny i dotykać różnych rodzajów gleby, co pozwala im na lepsze zrozumienie procesów zachodzących w naturze, a także dotykać kory, liści itp.
Multisensoryka w szkole a rozwój emocjonalny
Ważnym aspektem multisensoryki w szkole jest także jej wpływ na rozwój emocjonalny uczniów. Angażowanie zmysłów w procesie nauki może pomóc dzieciom w redukcji stresu, zwiększeniu pewności siebie i poprawie samopoczucia. Zabawy sensoryczne i różnorodne bodźce pomagają uczniom czuć się bardziej komfortowo, a także lepiej radzić sobie z trudnościami, które mogą napotkać w trakcie nauki.
Multisensoryka w szkole to nie tylko metoda nauczania, ale także sposób na stworzenie bardziej otwartego i przyjaznego środowiska edukacyjnego, w którym uczniowie mogą w pełni rozwijać swoje talenty i umiejętności. Angażowanie wielu zmysłów w proces edukacyjny sprawia, że nauka staje się bardziej efektywna, interaktywna i dostosowana do indywidualnych potrzeb każdego ucznia.
Multisensoryka kurs
Aby lepiej poznać tajniki nauczania multisensorycznego zapraszamy na Certyfikowaną VI Ogólnopolską Konferencję Neurodydaktyczną "Neurotechniki jako odpowiedź na największe wyzwania w pracy nauczyciela", podczas której odbędzie się panel “Uczenie multisensoryczne – jak angażować wiele zmysłów w procesie nauczania?”
Podczas prelekcji przyjrzymy się, w jaki sposób różnorodne bodźce sensoryczne wspomagają uczniów w efektywniejszym przyswajaniu wiedzy oraz długotrwałym jej zapamiętywaniu. Przeanalizujemy, jak integracja wzroku, słuchu, dotyku i ruchu może wzbogacić proces edukacyjny, czyniąc naukę bardziej angażującą i skuteczną. Ponadto zaprezentujemy praktyczne ćwiczenia, które pozwolą na tworzenie inspirujących, multisensorycznych lekcji, stymulujących ciekawość uczniów i zachęcających ich do aktywnego udziału w zajęciach.
To idealne wydarzenie dla nauczycieli na wszystkich etapach nauczania szkolnego, wychowawców, pedagogów szkolnych, pedagogów specjalnych, psychologów szkolnych, dyrektorów placówek oświatowych oraz wszystkich zawodowo związanych ze szkolnictwem.
Artykuły
KontaktMasz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń

Współpraca i reklama
Adrianna Białas
Brand Manager
Adrianna.Bialas@forum-media.pl
tel. kom.: +48 570 559 716

Współpraca Barterowa i Marketingowa
Weronika Nowacka
weronika.nowacka@forum-media.pl
tel.: +48 61 62 87 004

BIURO OBSŁUGI KLIENTA
tel kom: 781 153 769
Godziny pracy:
pon. - pt. 08:00 - 16:00